گروه حفاظتی اینهایس EnHiS


اموزش دزدگیر

سوالات متداول و عیوب احتمالی

سوالات متداول و عیوب احتمالی هنگام  نصب دزدگیر اینهایس

27 - ) سوالات مربوط به ریموت چیست؟

 سوال1 : در ابتدای نصب برد ریموت کافی بوده ولی به مرور زمان برد آن کم شده است .

جواب: علت ضعیف شده باتری داخل ریموت است و باتری آن بایستی تعویض گردد.

سوال2 : از همان ابتدای نصب دستگاه برد ریموت کم بوده است یعنی نزدیک دستگاه درست عمل میکند، اما در فاصله دور تر عمل نمیکند علت چیست؟

جواب:  یک سیم حدود ۲ متری با سطح مقطع 1mm به ترمینال برد آنتن (ANT) وصل کلید

سوال ۳ : ریموت جدید با دستگاه ست نمیشود، علت چیست؟

جواب : علت هم فركانس مبودن ریموت با برد ریموت دستگاه است البته امکان دارد فرکانس ۴۳۳ باشد اما بلا هم کدهای آنها یکی نباشد راهکار تهیه ریموت سازگار با دستگاه است که از لحاظ فرکانس و کد یکی باشند.

سوال 4 : در ابتدای نصب دستگاه ریموتها صحیح کار میکردند ولی بعد از مدتی برش پیدا کردند (یعنی دستگاه ریموت را نمیشناسد) علت چیست؟

جواب : اگر دستگاه سالم باشد (یعنی سیستم تماس و پیامکی دستگاه کار میکند) احتمال زیاد ریموت ها دچار شیفت فرکانسی شده اند که علت آن کیفیت نامطلوب ریموتها بوده است و باید ریموت تعویض گردد.

اگر دستگاه ایراد دارد (یعنی) سیستم تماس و پیامکی دستگاه کار نمیکند) برد دستگاه هنگ کرده که معمولا با دیفالت کردن با) کمک دکمه (DEF) رفع میشود. اگر باز هم حل نشد دستگاه نیاز به تعمیر دارد.

28 - ) سوالات مربوط به بلندگو و سیرن

سوال ۱ : چند بلندگو (اسپیکر) میتوان به ترمینالهای (SP) متصل کرد؟

جواب:  دو عدد بلندگو البته به صورت سری به ترمینال sp وصل گردد.

البته توصیه میگردد یک بلندگوی با کیفیت به sp وصل گردد و یک سیره مرغوب یا آژیر DC دزدگیر اتوموبیل استفاده گردد و به پایه siren متصل گردد.

سوال ۲ : چرا بعد گذشت مدت زمانی از نصب ، صدایی از بلندگو نمی آید؟

جواب: علت اول آن میتواند سوختن بلندگو باشد که بخاطر کیفیت پایین بعضی بلندگوهای موجود در بازار است. و باید با یک بلندگوی سالم و با کیفیت تعویض گردد.

سوال ۳ : با توجه به مطمئن بودن از صحت بلندگو بازهم صدا ندارد علت چیست؟

جواب : علت آن استفاده از بلندگوی بی کیفیت بوده که باعث قفل شده دیافراگم و کشیدن جریان اضافی از ترانزیستورهای بلندگو شده و سوختن ترانزیستورها شده است.

راهکار آن تعمیر برد دستگاه است یا راه آسانتر استفاده آژیر DC دزدگیر اتوموبیل یا برد تبدیل سیرن به اسپیکر است برد های اماده در بازار موجود است.

 سوال ۴ : با توجه به مطمئن بودن از صحت بلندگو ، صدای آن ضعیف است.علت چیست؟

جواب : اگر صدای بلندگو خیلی خیلی ضعیف است احتمال زیاد برد دستگاه ایراد دارد که راهکار آن در جواب ۳ گفته شده است.

نکات مربوط به بلندگو و سیرن

هرگز جای بلندگو و سیرن را جابجا نزنید چنانچه صدای بلندگو جواب نیاز کار شما را نمیدهد از یک عدد بلنگوی سیرن قوی که در دزدگیرهای خودرو مورد استفاده قرار میگیرد استفاده کنید.

برای اتصال دو عدد بلندگو به برد حتما آنها را سری کنید و از اتصال موازی دو بلندگو به ترمینال SP خودداری کنید.

توجه داشته باشید که در هنگام سایلنت کردن بلندگو عمل نمیکند اما سیرن عمل میکند. البته کد دستوری لازم برای عمل نکردن سیره در هنگام سایلنت نیز موجود میباشد تا در صورت نیاز استفاده نمایید.

28 - ) سوالات مربوط به زون ها

سوال 1:  بعد از فعال کردن دستگاه شروع به آژیر، کشیدن میکند. علت چیست؟

جواب : علت آن فعال شده باز شدن یک یا چند زون است که راهکار پیدا کردن زون به شرح زیر است:

اگر دستگاه صفحه نمایشگر داشت زون فعال شده مشخص است اگر فاقد led بود ابتدا شماره مخاطبین را ذخیره کرده که  قبلا توضیح داده شده . از طریق پیامک یا نرم افزار یا (تلفنی و با توجه به گزارش دستگاه به مخاطب زون مورد نظر پیدا میشود.

سپس زون مور نظر را جمع میکنیم با فعال شدن دستگاه اگر باز هم آژیر کشید دستگاه مشکل پیدا کرده است که) یک دلیل آن میتواند فشار بیش از حد در زمان سفت کردن پیچ های زونها باشد که باعث باز شده نمیم و اتصال پشت برد باشد.

اگربا جمپر کردن دستگاه دستگاه آژیر نکشید، مشکل مربوط به سیم کشی یا چشمی ها است که باید بررسی گردد.

سوال 2 :   LED  چشمی ها خاموش است. علت چیست؟

جواب: علت اصلی آن نداشته ولتاژ از ترمینال AUX است که میتواند از سوختن فیوز آن باشد بخاطر اتصال کوتاه مثبت و منفی AUX اگر از AUXE مطمئن شدید و بالا هم چشمی خاموش بود سیم کشی را بررسی کلید.

سوال ۳ : چشمی ها روشن است ، اما عمل نمی کند. علت چیست؟

جواب : اگر از درستی فیوز و ولتاژ AUX و سیم کشی مطمئن هستید چشمی خراب است و باید تعویض گردد

سوال ۴: چشمی در زمانهای خاص یا بدون وجود انسان در محدوده دید چشمی عمل میکند و آژیر میکشد علت چیست؟

جواب : علت عملکرد اشتباه یا خطا میتواند عامل خارجی مثل پرنده نور چراغ حیوانات کوچک نور خورشیدیا مشیر هوای گرم یا سرد و.. باشد که باید عامل تحریک را کشف کرد یا محل نصب چشمی را جابجا کرد.

علت دیگر عملکرد اشتباه یا خطا میتواند ایراد از خود چشمی باشد.

برای تشخیص صحت عملکرد چشمی

برای تشخیص صحت عملکرد چشمی کافی است مدتی چشمی را با یک پارچه کاور کنیم اگر خطا داد قطعا از چشمی است و باید تعویض گردد و گرنه همان عامل خارجی است.

سوال ۵: چند چشم را به هر زون وصل گردد؟

جواب: تحلیل امپدانس داخلی چشمها و وجود نوسانهای گرمایی یا ولتاژی بیش از ۲ چشمی سری نشود و مسافت چشمی ها از بیش از ۲۵ متر نباشد.

سوال 6 :  آیا میتوان دو چشمی را با هم موازی کرد؟

جواب: بله با این کار میتوان یک سیستم چشمی حجمی ساخت که تا زمانیکه هر دو سنسور PIR چشمی ها عملنکرده زون عمل نمی کند.

سوال ۷ :  آیا میتوان تغذیه یک چشمی که در فاصله دوری از پنل قرار گرفته به دلیل افت ولتاژ بخاطر فاصله) را از یک منبع تغذیه ۱۲ ولی گرفت؟

جواب ، بله ، تنها ایراد مربوط به زمان قطع برق شهر است که این چشمی از مدار خارج می شود.

سوال 8: آیا می توان چشمی را نزدیک پنل نصب کرد ؟

جواب : حداقل ۲ متر فاصله داشته باشد. بخاطر نوسانات الکترومغناطیس آنتن دستگاه روی برد چشم نویز مى اندازد و باعث خطا در تشخص میگردد.

 

29 - ) سوالات مربوط به سیم کارت و آنتن دهی

سوال1 : بعد از وارد کردن سیم کارت در خشاب روی برد آنتن نمیدهد سیم کارت را نمی شناسد)

علت چیست؟

جواب : نشناختن سیمکارت معمولا بخاطر عدم اتصال درست سیمکارت با پینهای داخل خشاب است که اگر سیم کارت کثیف باشد بهتر است با یک دستمال خشک مانند سمباده نرم روی سیم کارت را تمیز میکنیم.

اگر سیم کارت خمیدگی داشته باشد یا قسمت فلزی سیم کارت گود افتاده است میتوان به کمک یک سوزن ۶ پیه داخل خشاب را کمی بالا کشید تا اتصال برقرار گردد.

سوال ۲ : با توجه به صحت سیم کارت و درست جا زدن آن یعنی ارتباط درست بین سیم و خشاب باز هم ندارد علت چیست؟

جواب : این مشکل به احتمال زیاد مربوط به ضعیف بودن اپراتور پشتیبان کننده سیمکارت آن منطقه است و باید با یک سیم کارت با اپراتوری دیگری که بهتر آنتن میدهد تعویض گردد.

سوال ۳ : با توجه به اینکه از درستی سیم کارت و ارتباط با خشاب و سیگنال دهی اپراتور آن منطقه مطمئن هستیم با هم آنتن نمیدهد علت چیست؟

جواب : به led نگاه میکنیم اگر هر سه ثانیه چشمک نزد به احتمال زیاد برد دستگاه سوخته که دلیل آن نوسانات برق یا کشیدن سیم کارت در زمان برق دار بودن دستگاه است.

سوال ۴ : دستگاه پرش آنتن دارد گاهی آنتن دارد ، گاهی نه ) علت چیست؟

جواب : در مناطقی که ضعف در آنتن دهی هست مخصوص) در زمانهای خاص سیگنال ضعیف است اگر با تغییر اپراتور باز هم مشکل رفع نشد، گذاشتن آنتن خارجی به رفع این مشکل کمک میکند.

سوال ۵:  آیا برد روی آنتن دهی ریموت و برد ریموت تاثیر میگزارد؟

جواب : در زمان تحریک دستگاه و شروع کار تماس یا پیامک (دادن به علت تولید پالس مغناطیسی روی گیرنده برد ریموت اختلال موقت ایجاد میکند برای بهبود این اختلال یک سیم حدود ۲ متری با سطح مقطع 1mm به ترمینال برد آنتن (ANT) وصل کنید.

سوال ۶: دستگاه به مخاطبین دیر پیام میدهد یا دیر تماس میگیرد، علت چیست؟

جواب : مشکل در تماس یا پیامک که مشکل کلی در ساختار سیستم مخابراتی است که در گوشی های مختلف هم بسیار مشهود است حال اینکه در سیستم دزدگیر سیمکارتی این موضوع کمی شدید تر است ،چون میخواهد به چند مخاطب پشت سر هم تماس و پیام بدهد.

پیشنهاد میشود برای رفع این مشکل حتما با یک مخاطب تماس گرفته شود و به بقیه پیامک داده شود.

سوال ۷ : آیا می توان دستگاه را طوری تنظیم کرد که اول تماس بگیرد بعد پیامک بدهد یا برعکس؟

جواب : در قسمت تنظیمات مخاطبین، مود آلارم توضیح داده شده است.

سوال ۸ : گاهی دستگاه به بعضی مخاطب ها تماس نمیگیرد. علت چیست؟

جواب : دستگاه صورت برای هر مخاطب ۱۰ ثانیه وقت میگذارد که به مخاطب متصل شود اگر متصل نشد با مخاطب بعدی تماس میگیرد و تکرار تماس.

سوال ۹:  سرعت تماس پایین است، علت چیست؟

جواب : مشکل در سیستم مخابراکی است و موجود بازار احتمال دارد با تغییر سیم کارت اپراتور بهتر شود.

سوال ۱۰:  چرا بعد از چند روز بعد از نصب دستگاه آنتن نمیدهد. تماس یا پیامک ندارد

جواب : ابتدا از ارتباط بین سیمکارت و خشاب مطمئن شوید (از طریق تماس به سیمکارت یا چشمک زدن هر ثلايه led که در سوال یک جواب داده شد.

سوال ۱۱ : دستگاه آنتن دارد ولی به مخاطبین پیامک نمی دهد یا تماس نمیگیرد. علت چیست؟

جواب : به احتمال زیاد تنظیمات مخاطبین تو.سط مشتری دستکاری شده مخاطبین) پاک شده یا تغییر کرده است و یا رمز دستگاه را عوض کرده است. تنها راهکار دیفالت کردن دستگاه و تنظیم مجدد مخاطبین و زون ها است.

سوال ۱۲ : چرا دستگاه گزارش موجودی شارژ سیمکارت را نمی دهد؟

جواب : زبان سیم کارت را انگلیسی کنید (از طریق نرم افزار یا کد پیامکی و یا سیم کارت را درگوشی تلفن گذاشته زبان را تغییر دهید.)

نكته مهم : سعی کنید همواره سیم کارت شارژ پولی داشته باشد چون نداشتن شارژ باعث دریافت پیامک های اضافی جهت هشدار به مشتری میشود (مخصوصا در اپراتور ایرانسل) و این مسئله باعث کند شدن عملکرد دستگاه میشود.

نکته بعدی اینست که عملکرد سیم کارت مستقل از عملکرد دیگر اجزا پنل است ، یعنی اگر به هر دلیل سیم کارت از کار افتاد، دیگر قسمت ها مانند ریموت ، فعال شدن یا غیر فعال شدن آژیر ، سیرن کار خواهند کرد.

30   ) سوالات مربوط به منبع تغذیه

سوال ۱: برد دستگاه باتری را شارژ نمیکند. علت چیست؟

جواب : معمولا ایراد باتری در زمان قطع برق شهر مشخص میشود و برای بررسی علت خاموشی دستگاه و چشمی ها در زمان نیاز به باتری ابتدا فیوز باتری را چک کنید اگر مشکل از فیوز نبود باتری مشکل پیدا کرده است.

سوال ۲: آیا میتوان در مکان هایی که برق شهر وجود ندارد، میتوان از باتری با آمپرساعت بالاتر (مثل باتری ماشین ) استفاده کرد؟

جواب : بله میتوان البته اگر باتری مورد نظر با دستگاه دزدگیر شارژ شود فیوز ۲ آمپر موجود را برداشته و بجای آن فيوز ۱۰ آمپر میگزاریم.

اگر باتری را باز کرده و جداگانه شارژ می کنید نیازی به تعویض فیوز نیست.

سوال ۳ : آیا میتوان به جای ترانسفورماتور موجود در پنل از پاورهای سولیمیک موجود در بازار استفاده کرد؟

جواب : بدلیل اینکه عمر ترانسفورماتور بالاتر است در صورت نیاز به تعویض ترانسفورماتور بهتر است.

ترانسفورماتور موجود نبود از پاورهای سولیجیک ۱۲ ولت ۵ آمپر جنس مرغوب استفاده کرد

سوال ۴ : آیا میتوان از پنل دزدگیر به عنوان UPS استفاده کرد؟

جواب :  بله ولی باید با فیوز ۴ آمپر به بالا جایگزین کرد.

سوال ۵ : دستگاه با برق شهر کار نمیکند ولی با برق باتری عمل میکند.

جواب : این مشکل نشان دهنده برد سالم است ولی قسمت AC مدار مشکل پیدا کرده و باید خروجی ترانسفورماتور بررسی شود اگر ولتمتر داشتید خروجی ترانسفورماتور را چک کنید اگر ولت متر نداشتید یک لحظه دو خروجی ترانسفورماتور را به هم اتصال میدهیم، اگر جرقه نزد یا ولتاژ کمی بالاتر از ۱۲ ولت بود ترانس سالم است.

اگر ترانسفورماتور مشکل داشت باید تعویض گردد.

اگر ترانسفورماتور سالم بود قسمت AC برد مشکل پیدا کرده است.

 

31 - ) سوالات مربوط به نرم افزار

سوال : نرم افزار عمل نمیکند

جواب : 1- ابتدا مطمئن شوید سیم کارت داخل دستگاه روشن بوده و چنانچه با آن تماس بگیرید منشی تلفنی دستگاه جواب میدهد. اگر سیم کارت خاموش است به بخش سیم کارت مراجعه کنید.

2-  وقتی از درستی سیم کارت مطمئن شدید ، بررسی کنید شماره سیم کارت داخل دستگاه به درستی وارد نرم افزار شده باشد.

3- سپس وارد صفحه اصلی شده و از طریق نرم افزار دستگاه را غیر فعال کلید چنانچه دستگاه غیر فعال نشد مطمئن شوید که گوشی شما پیامک را به دستگاه ارسال میکند. بدین منظور وارد تنظیمات گوشی خود شده و مجوزهای لازم برای ارسال پیامک را به نرم افزار بدهید.

توجه داشته باشید که دستگاه فقط از طریق شماره تلفنی که در مخاطب اول ذخیره شده قابل کنترل است بنابراین در گوشی های دو سیم کارت توجه کنید که پیامک از سیم کارت ذخیره شده در دستگاه بایستی ارسال شود .

 





جستجو تماس
چت ورود