سوالات متداول و عیوب احتمالی دزدگیر اینهایس
سوالات متداول و عیوب احتمالی
سوال1 :در ابتدای نصب برد ریموت کافی بوده ولی به مرور زمان برد آن کم شده است .
جواب: علت ضعیف شده باتری داخل ریموت است و باتری آن بایستی تعویض گردد.
سوال2: از همان ابتدای نصب دستگاه برد ریموت کم بوده است یعنی نزدیک دستگاه درست عمل میکند، اما در فاصله دور تر عمل نمیکند علت چیست؟
جواب:یک سیم حدود ۲ متری با سطح مقطع (1mm) به ترمینال برد آنتن (ANT) وصل کنید.
سوال ۳ :ریموت جدید با دستگاه ست نمیشود، علت چیست؟
جواب :علت هم فركانس نبودن ریموت با برد دستگاه است البته امکان دارد فرکانس (433) باشد اما کدهای آنها یکی نباشد راهکار تهیه ریموت سازگار با دستگاه است که از لحاظ فرکانس و کد یکی باشند.
سوال 4 : در ابتدای نصب دستگاه ریموتها صحیح کار میکردند ولی بعد از مدتی پرش پیدا کردند (یعنی دستگاه ریموت را نمیشناسد) علت چیست؟
جواب :اگر دستگاه سالم باشد (یعنی سیستم تماس و پیامکی دستگاه کار میکند) احتمال زیاد ریموت ها دچار شیفت فرکانسی شده اند که علت آن کیفیت نامطلوب ریموتها بوده است و باید ریموت تعویض گردد.
اگر دستگاه ایراد دارد (یعنی) سیستم تماس و پیامکی دستگاه کار نمیکند) برد دستگاه هنگ کرده که معمولا با دیفالت کردن باکمک دکمه (DEF) رفع میشود. اگر باز هم حل نشد دستگاه نیاز به تعمیر دارد.
سوال ۱ :چند بلندگو (اسپیکر) میتوان به ترمینالهای (SP) متصل کرد؟
جواب:دو عدد بلندگو البته به صورت سری به ترمینال (SP) وصل گردد.
البته توصیه میگردد یک بلندگوی با کیفیت به ترمینال (SP) و یک سیرن مرغوب یا آژیر (DC) دزدگیر اتومبیلبه ترمینال (SIREN) متصل گردد.
سوال ۲ :چرا بعد گذشت مدت زمانی از نصب، صدایی از بلندگو نمی آید؟
جواب:علت اول آن میتواند سوختن بلندگو باشد که بخاطر کیفیت پایین بعضی بلندگوهای موجود در بازار استو باید با یک بلندگوی سالم و با کیفیت تعویض گردد.
سوال ۳ :با توجه به مطمئن بودن از صحت بلندگو بازهم صدا ندارد علت چیست؟
جواب :علت آن استفاده از بلندگوی بی کیفیت بوده که باعث قفل شدن دیافراگم و کشیدن جریان اضافی از ترانزیستورهای بلندگو و سوختن ترانزیستورها شده است.
راهکار آن تعمیر برد دستگاه است یا راه آسانتر استفاده آژیر (DC) دزدگیر اتومبیل یا برد تبدیل سیرن به اسپیکراست برد های آماده در بازار موجود است.
سوال ۴ :با توجه به مطمئن بودن از صحت بلندگو صدای آن ضعیف است، علت چیست؟
جواب :اگر صدای بلندگو خیلی خیلی ضعیف است احتمال زیاد برد دستگاه ایراد دارد که راهکار آن در جواب ۳ گفته شده است.
نکات مربوط به بلندگو و سیرن
هرگز جای بلندگو و سیرن را جابجا نزنید چنانچه صدای بلندگو جواب نیاز کار شما را نمیدهد از یک عدد سیرن قوی استفاده کنید.
برای اتصال دو عدد بلندگو به برد حتما آنها را سری کنید و از اتصال موازی دو بلندگو به ترمینال (SP) خودداری کنید.
سوال 1:بعد از فعال کردن، دستگاه شروع به آژیر کشیدن میکند، علت چیست؟
جواب :علت باز شدن یک یا چند زون است که راهکار پیدا کردن زون به شرح زیر است:
اگر دستگاه صفحه نمایشگر داشت زون فعال شده مشخص است اگر فاقد (LED) بود ابتدا شماره مخاطبین را ذخیره کرده (قبلا توضیح داده شده) و از طریق پیامک یا نرم افزار یا تماس تلفنی و با توجه به گزارش دستگاه به مخاطب زون مورد نظر پیدا میشودسپس زون مورنظر را جمپر میکنیم، با فعال شدن دستگاه اگر باز هم آژیر کشید دستگاه مشکل پیدا کرده است که یک دلیل آن میتواند فشار بیش از حد در زمان سفت کردن پیچ های زونها باشد که باعث باز شدنلحیم پشت برد می شود.
اگربا جمپر کردن زون، دستگاه آژیر نکشید مشکل مربوط به سیم کشی یا چشمی ها است که باید بررسی گردد.
سوال 2:LED چشمی ها خاموش است.علت چیست؟
جواب:علت اصلی آن نداشته ولتاژ از ترمینال (AUX) است که میتواند از سوختن فیوز آن بخاطر اتصال کوتاه مثبت و منفی باشد. اگر ازترمینال (AUX) مطمئن شدید و باز هم چشمی خاموش بود سیم کشی را بررسی کنید.
سوال ۳:چشمی ها روشن استاما عمل نمی کند، علت چیست؟
جواب :اگر از درستی فیوز و ولتاژ (AUX) و سیم کشی مطمئن هستید چشمی خراب است و باید تعویض گردد.
سوال ۴:چشمی در زمانهای خاص یا بدون وجود انسان در محدوده دید چشمی عمل میکند و آژیر میکشد علت چیست؟
جواب:علت عملکرد اشتباه یا خطا میتواند عامل خارجی مثل حرکت پرنده و حیوانات کوچک، نور چراغ و خورشید، مسیر هوای گرم یا سرد و... باشد که باید عامل تحریک را کشف یا محل نصب چشمی را جابجا کرد.
علت دیگر عملکرد اشتباه یا خطا میتواند ایراد از خود چشمی باشد.
برای تشخیص صحت عملکرد چشمی
برای تشخیص صحت عملکرد چشمی کافی است مدتی چشمی را با یک پارچه کاور کنیم اگر خطا داد قطعا از چشمی است و باید تعویض گردد در غیر این صورت همان عامل خارجی است.
سوال ۵:چند چشمی را می توان به هر زون وصل کرد؟
جواب:تحلیل امپدانس داخلی چشمها و وجود نوسانات گرمایی یا ولتاژی بیش از دو چشمی سری نشود ومسافت سیم کشی بیش از ۲۵ متر نباشد.
سوال 6:آیا میتوان دو چشمی را با هم موازی کرد؟
جواب:بله با این کار میتوان یک سیستم چشمی حجمی ساخت که تا زمانیکه هر دو سنسور (PIR) چشمی ها عملنکرده آلارم فعال نمی شود.
سوال ۷ : آیا میتوان تغذیه یک چشمی که در فاصله دوری از پنل قرار گرفته (به دلیل افت ولتاژ بخاطر فاصله) را از یک منبع تغذیه (12) ولت گرفت؟
جواب ، بله ، تنها ایراد مربوط به زمان قطع برق شهر است که این چشمی از مدار خارج می شود.
سوال 8:آیا می توان چشمی را نزدیک پنل نصب کرد ؟
جواب :بخاطر نوسانات الکترومغناطیس آنتن دستگاه روی برد چشمحداقل ۲ متر فاصله رعایت شود.
سوال1:بعد از وارد کردن سیم کارت در خشاب روی برد آنتن نمیدهد سیم کارت را نمی شناسدعلت چیست؟
جواب :نشناختن سیمکارت معمولا بخاطر عدم اتصال درست سیمکارت با پینهای داخل خشاب است که اگر سیم کارت کثیف باشد بهتر است با یک دستمال خشک مانند سمباده نرم روی سیم کارت را تمیز کنیم.
اگر سیم کارت خمیدگی داشته باشد یا قسمت فلزی سیم کارت گود افتاده است میتوان به کمک یک سوزن ۶ پیه داخل خشاب را کمی بالا کشید تا اتصال برقرار شود.
سوال ۲ :با توجه به صحت سیم کارت و درست جا زدن آن یعنی ارتباط درست بین سیم و خشاب باز هم آنت ندارد علت چیست؟
جواب :این مشکل به احتمال زیاد مربوط به ضعیف بودن اپراتور پشتیبان کننده سیمکارت آن منطقه است و باید با یک سیم کارت با اپراتور دیگری که بهتر آنتن میدهد تعویض گردد.
سوال ۳ :با توجه به اینکه از درستی سیم کارت و ارتباط با خشاب و سیگنال دهی اپراتور آن منطقه مطمئن هستیم باز هم آنتن نمیدهد علت چیست؟
جواب :به (LED) نگاه میکنیم اگر هر سه ثانیه چشمک نزد به احتمال زیاد برد دستگاه سوخته که دلیل آننوسانات برق یا خارج کردن سیم کارت در زمان برق دار بودن دستگاه است.
سوال ۴: دستگاه پرش آنتن دارد گاهی آنتن دارد گاهی نه علت چیست؟
جواب :در مناطقی که ضعف در آنتن دهی هست مخصوصا در زمانهای خاص سیگنال ضعیف است اگر با تغییر اپراتور باز هم مشکل رفع نشد، گذاشتن آنتن خارجی به رفع این مشکل کمک میکند.
سوال ۵:آیا برد روی آنتن دهی ریموت و برد ریموت تاثیر میگذارد؟
جواب:در زمان تحریک دستگاه و شروع کار تماس یا پیامک به علت تولید پالس مغناطیسی روی گیرنده برد ریموت اختلال موقت ایجاد میکند برای بهبود این اختلال یک سیم حدود ۲ متری با سطح مقطع (1mm) به ترمینال برد آنتن (ANT) وصل کنید.
سوال ۶:دستگاه به مخاطبین دیر پیام میدهد یا دیر تماس میگیرد، علت چیست؟
جواب :مشکل در تماس یا ارسال پیامک در ساختار سیستم مخابراتیدر گوشی های مختلف هم بسیار مشهود است و در دستگاه بعد از آلارم به دلیل اینکه همزمان به چند مخاطب پشت سر هم تماس یا پیامک ارسال می شود این موضوع کمی شدیدتر است.
پیشنهاد میشود برای رفع این مشکل حتما با یک مخاطب تماس گرفته شود و به بقیه پیامک داده شود.
سوال ۷ :آیا می توان دستگاه را طوری تنظیم کرد که اول تماس بگیرد بعد پیامک بدهد یا برعکس؟
جواب :در قسمت تنظیمات مخاطبین، مود آلارم توضیح داده شده است.
سوال ۸ :گاهی دستگاه به بعضی مخاطب ها تماس نمیگیرد. علت چیست؟
جواب :دستگاه برای هر مخاطب (10) ثانیه وقت میگذارد که به مخاطب متصل شود اگر بدلیل عدم پوشش شبکه مخاطب متصل نشد با مخاطب بعدی تماس میگیرد.
سوال ۹:سرعت تماس پایین است، علت چیست؟
جواب: مشکل در سیستم مخابراتی است و احتمال دارد با تغییر اپراتور سیم کارت مشکل حل شود.
سوال ۱۰:چرا بعد از چند روز از نصب دستگاه آنتن نمیدهدتماس یا پیامک ندارد؟
جواب:ابتدا از ارتباط بین سیمکارت و خشاب مطمئن شوید (از طریق تماس به سیمکارت) یا چشمک زدن (LED) که در سوال یک جواب داده شد.
سوال ۱۱:دستگاه آنتن دارد ولی به مخاطبین پیامک نمی دهد یا تماس نمیگیرد. علت چیست؟
جواب :به احتمال زیاد تنظیمات مخاطبین توسط مشتری دستکاری و یا شماره مخاطبینپاک شدهو یا رمز پیش فرض دستگاه (0000)تغییر داده است. تنها راهکار دیفالت کردن دستگاه و تنظیم مجدد مخاطبین و زون ها است.
سوال ۱۲ :چرا دستگاه گزارش موجودی شارژ سیمکارت را نمی دهد؟
جواب :زبان سیم کارت را انگلیسی کنید (از طریق نرم افزار، کد پیامکی و یا سیم کارت را درگوشی تلفنگذاشته زبان را تغییر دهید.)
نكته مهم :سعی کنید همواره سیم کارت شارژ پولی داشته باشد چون نداشتن شارژ باعث دریافت پیامک های اضافی جهت هشدار به مشتری میشود (مخصوصا در اپراتور ایرانسل) و این مسئله باعث کند شدن عملکرد دستگاه میشود.
نکته بعدی اینست که عملکرد سیم کارت مستقل از دیگر اجزا پنل است،یعنی اگر به هر دلیل سیمکارت از کار بیافتد دیگر قسمت ها مانند ریموت، فعال شدن یا غیر فعال شدن آژیر و سیرن کار خواهند کرد.
30 – ) سوالات مربوط به منبع تغذیه
سوال ۱:برد دستگاه باتری را شارژ نمیکند. علت چیست؟
جواب :معمولا ایراد باتری در زمان قطع برق شهر مشخص میشود و برای بررسی علت خاموشی دستگاه و چشمی ها در زمان نیاز به باتری ابتدا فیوز باتری را چک کنید اگر مشکل از فیوز نبود باتری مشکل پیدا کرده است.
سوال ۲:آیا میتوان در مکان هایی که برق شهر وجود ندارد از باتری با آمپر بالاتر (مثل باتری خودرو) استفاده کرد؟
جواب: بله البته اگر باتری مورد نظر با دستگاه دزدگیر شارژ شود فیوز(2) آمپر موجود را برداشته و بجای آن فيوز (10) آمپر میگذاریم.
اگر باتری را باز کرده و جداگانه شارژ می کنیدنیازی به تعویض فیوز نیست.
سوال ۳:آیا میتوان به جای ترانسفورماتور موجود در پنل از پاورهای سولیمیک موجود در بازار استفاده کرد؟
جواب : بدلیل اینکه عمر ترانسفورماتور بالاتر است در صورت نیاز به تعویض ترانسفورماتور بهتر استاز پاورهای سولیمیک (12) ولت (5) آمپر جنس مرغوب استفاده کرد.
سوال ۴ :آیا میتوان از پنل دزدگیر به عنوان (UPS) ستفاده کرد؟
جواب: بله ولی باید با فیوز(4) آمپر به بالا جایگزین شود.
سوال ۵ :دستگاه با برق شهر کار نمیکند ولی با برق باتری عمل میکند.
جواب:این مشکل نشان می دهد برد سالم است ولی قسمت (AC) مدار مشکل پیدا کرده و باید خروجی ترانسفورماتور بررسی شود اگر ولتمتر داشتیدخروجی ترانسفورماتور را چک کنید در غیر اینصورت یک لحظه دو خروجی ترانسفورماتور را به هم اتصال کوتاه دهید اگر جرقه نزد یا ولتاژ کمی بالاتر از (12) ولت بود ترانس سالم است.
اگر ترانسفورماتور مشکل داشت باید تعویض گردد.
اگر ترانسفورماتور سالم بود قسمت (AC) برد مشکل پیدا کرده است.
سوال :نرم افزار عمل نمیکند علت چیست؟
جواب :1- ابتدا مطمئن شوید سیم کارت داخل دستگاه روشن بوده و چنانچه با آن تماس بگیرید منشی تلفنی دستگاه جواب میدهد. اگر سیم کارت خاموش است به بخش سیم کارت مراجعه کنید.
2- وقتی از درستی سیم کارت مطمئن شدید بررسی کنید شماره سیم کارت داخل دستگاه به درستی وارد نرم افزار شده باشد.
3- سپس وارد صفحه اصلی شده و از طریق نرم افزار دستگاه را غیر فعال کنید چنانچه دستگاه غیر فعال نشد مطمئن شوید که گوشی شما پیامک را به دستگاه ارسال میکند.بدین منظور وارد تنظیمات گوشی خود شده و مجوزهای لازم برای ارسال پیامک را به نرم افزار بدهید.
توجه داشته باشید که دستگاه فقط از طریق شماره تلفنی که در مخاطب اول ذخیره شده قابل کنترل است بنابراین در گوشی های دو سیم کارت توجه کنید که پیامک از سیم کارت ذخیره شده در دستگاه بایستی ارسال شود .